Nové výsledky studie HBSC odhalují alarmující trend: pouze 9 % českých dětí a teenagerů se těší do školy. Většina školáků se potýká s neuspokojivými vztahy s vrstevníky a nedostatečnou podporou ze strany učitelů, což přispívá k rostoucímu stresu spojenému s výukou.
Tato mezinárodní studie zkoumá nejen školní spokojenost, ale také souvislosti mezi životním stylem dětí a jejich užíváním sociálních sítí. Děti, které se do školy netěší, vykazují vyšší riziko výskytu psychických obtíží, jako jsou bolesti hlavy, skleslost a deprese.
Zsofia Pusztai, zástupkyně WHO v České republice, komentovala: „Tato zjištění poukazují na kritické oblasti, na které se musíme zaměřit, abychom zlepšili zdraví a pohodu českých dětí. Spolupráce s českými úřady a institucemi je klíčová pro vytvoření prostředí, které sníží stres a podpoří lepší vztahy mezi žáky a učiteli.“
Studie HBSC, která byla realizována v rámci VZ5 ukazuje, že vztah dětí ke škole se v posledních 10–15 letech zhoršuje bez ohledu na pohlaví či věk. Zatímco v roce 2010 se do školy těšilo 21 % 11letých dětí, v posledním výzkumu to bylo pouhých 12 %. Podobné trendy se objevují i u starších studentů.
Doporučení a aktivity na podporu wellbeingu ve školách jsou k dispozici na webových stránkách projektu Zdravá generace. Pro více informací navštivte tyto stránky nebo si stáhněte informační plakáty a analyticko-metodické materiály.
Epidemiologická studie HBSC, která se zaměřuje na zdraví dětí ve věku 11–15 let, vzniká ve spolupráci se Světovou zdravotnickou organizací (WHO) a zahrnuje téměř 15 000 dětí z 250 škol v celé České republice. Výzkum byl podpořen EU z Operačního programu Jan Amos Komenský – Špičkový výzkum.